Wiedza
Absolwent kierunku studiów wychowanie fizyczne ma wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Ma uporządkowaną i zaawansowaną wiedzę pedagogiczną
i psychologiczną dotyczącą funkcjonowania dziecka i człowieka dorosłego w sferze poznawczej, emocjonalno-motywacyjnej, osobowościowej i społecznej. Zna i rozumie zasady projektowania lekcji wychowania fizycznego i zajęć sportowo-rekreacyjnych ukierunkowanych na dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, uwzględniając prawa i obowiązki nauczyciela wychowania fizycznego. Definiuje cele
i funkcje edukacji w procesie zrównoważonego rozwoju dziecka i określa uwarunkowania zdrowia oraz znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce patologii społecznych. Dysponuje wiedzą na temat praktycznego zastosowania zasad dydaktyki i szczegółowej metodyki w działalności pedagogicznej i zajęć sportowo-rekreacyjnych oraz badań diagnostycznych mających zastosowanie w praktyce zawodowej nauczyciela i instruktora sportu. Absolwent ma uporządkowaną i zaawansowaną wiedzę w zakresie projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego
Umiejętności
Absolwent posiada i prezentuje specjalistyczne umiejętności ruchowe w zakresie podstawowych form aktywności sportowej i rekreacyjnej oraz potrafi zademonstrować technikę ruchu i dokonać jego opisu, zgodnie terminologią kultury fizycznej i dydaktyką nauczania wychowania fizycznego. Sprawnie prowadzi zajęcia ruchowe z zakresu różnorodnych form aktywności fizycznej, potrafi ocenić poziom sprawności
i umiejętności dzieci oraz umie dostosować styl kierowania pracą dydaktyczną do poziomu percepcji, dojrzałości i zdolności uczestników. Absolwent potrafi rozpoznać problemy indywidualne i grupowe uczniów w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej i osobowościowej oraz prawidłowo dobrać
i zastosować strategie, metody, formy, i środki dydaktyczne wychowania i nauczania odpowiednio do celów, zadań, warunków oraz etapu rozwojowego dzieci. Potrafi posługiwać się metodami i technikami badawczymi w diagnozowaniu sprawności fizycznej, umiejętności, wiedzy i postaw uczniów.
Absolwent potrafi przygotować program zajęć sportowych i rekreacyjnych dla potrzeb określonej grupy uczestników oraz opracować autorski program w zakresie edukacji zdrowotnej, wychowania fizycznego i sportu. W oparciu o poznaną metodologię badań umie zorganizować badania diagnostyczne i ewaluacyjne w zakresie wychowania fizycznego oraz potrafi wykorzystać sprzęt i aparaturę w działalności badawczej i dydaktycznej z przestrzeganiem zasad i przepisów BHP. Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu nauk o kulturze fizycznej i jest przygotowany do kontynuowania kształcenia i samokształcenia.
Kompetencje
Absolwent kierunku studiów wychowanie fizyczne jest przygotowany do wypełniania funkcji kształcących, wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowania fizycznego w szkołach podstawowych. Ponadto absolwent jest przygotowany do pracy w domach kultury, placówkach oświatowych (gminnych i powiatowych) i w sektorze administracji publicznej kooperującym z organizacjami i stowarzyszeniami sportowymi oraz do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Posiada zdolności i umiejętność słuchania i empatycznego rozumienia oraz sprawnego i twórczego rozwiązania sytuacji problemowych. Posiada umiejętności wyrażania własnych uczuć podczas interakcji społecznej oraz wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. Absolwent rozumie potrzebę uniwersalnego doskonalenia się w zakresie kwalifikacji i kompetencji zawodowych i ma świadomość znaczenia motywacji, systematyczności i staranności w aktywności poznawczej nauczyciela i podmiotu oddziaływania edukacyjnego. Posiada gruntowne przygotowanie zawodowe pedagoga i kreatora kultury fizycznej umożliwiające mu samodzielne uczenie się i kontynuowanie nauki na wyższym poziomie oraz zdobywanie wyższych stopni zawodowych.
|